ورم بعد از جراحی بینی

داشتن ورم بعد از جراحی بینی کاملا طبیعی است و یکی از عارضه های مشترکی است که برای تمام افرادی که جراحی بینی  را انجام داده اند ایجاد خواهد شد و میزان این تورم به اندازه ضخامت پوست بینی بستگی دارد. از انجایی که بینی در وسط چهره قرار دارد و آسیب دیدن بافت بینی باعث تورم چشم ها ، گونه ها و لب ها می شود نمی توان آن را به راحتی مانند کبودی مخفی ساخت. از همین رو نیاز است تا تکنیک هایی را انجام داد که میزان تورم تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند. ما در این مقاله از سایت دکتر شهریار یحیوی یکی از بهترین جراحان بینی تهران و ایران که به دلیل تبحر زیاد افراد بسیار زیادی از سر تا سر جهان به ایشان مراجعه می کنند ، قصد داریم در خصوص روش های کاهش ورم بعد از جراحی بینی توضیحاتی را ارائه دهیم و راهکار هایی را بیان کنیم که فرد با انجام آن در عرض یک هفته از شر تورم بینی خلاص شود.

 

ورم بعد از جراحی بینی - دکتر یحیوی

 

چرا صورت متورم می شود؟

تورم بینی و صورت پاسخ طبیعی بدن به آسیبی است که به بافت ها ، وارد شده و بعد از مدتی که بافت ها ترمیم شدند تورم فروکش خواهد کرد. نتیجه نهایی عمل زیبایی رینوپلاستی را باید بعد از یکسال مشاهده کرد تا ترمیم بینی حالت تثبیت شده ای پیدا کرده و تورم بینی نیز از بین رفته باشد. ورم نوک بینی بعد عمل زیبایی بینی زمان طولانی تری احتیاج دارد تا به طور کامل فروکش نماید.

چه فاکتورهایی در میزان ورم بعد از جراحی بینی تاثیر گذار است ؟

هر چند که تورم ایجاد شده در صورت کاملا طبیعی است و نمی توان از آن اجتناب کرد اما شدت و میزان آن در هر شخصی فرق می کند.

  • ضخامت پوست بینی : ورم در بینی های استخوانی به دلیل اینکه پوست بینی نازک و بافت غضروفی قوی است ، کم تر است.  اما در بینی های گوشتی به خاطر ضخامت پوست بینی و اعمال تغییرات در حین جراحی برای رسیدن به نتیجه مطلوب ، ورم بعد عمل بیشتر می باشد.
  • مهارت پزشک : یکی دیگر از فاکتور های تاثیر گذار در افزایش تورم بینی ، تکنیک و ظرافت دست جراح می باشد. ایجاد یک برش ظریف و دقیق در عمل می تواند تورم را تا حد بسیار زیادی محدود کند. در هر دو برش باز و بسته اگر جراحی به درستی انجام نپذیرد ، تورم بیش از اندازه ایجاد می گردد. از همین رو روش جراحی به تنهایی در میزان تورم تاثیر چندانی نخواهد داشت.
  • میزان تغییرات بینی : میزان ایرادات بینی و تغییراتی که باید در زمان انجام عمل زیبایی بینی روی غضروف انجام می شود ،  بیشتر باشد بالطبع زخم های جراحی بیشتر شده و در نتیجه تورم نیز بیشتر خواهد شد.
  • رعایت توصیه های مراقبت بعد از عمل جراحی : رعایت نکردن توصیه های پزشک معالج می تواند باعث تشدید تورم نیز شود. به عنوان مثال مصرف نمک و غذای تند یکی از عوامل تشدید کننده تورم می باشند که شما در دوران نقاهت نباید آن را مصرف کنید. توصیه هایی مانند چسب زدن به بینی به طور صحیح در کاهش و بهبود تورم تاثیر بسیار زیادی دارد.

برای کاهش ورم بعد از جراحی بینی چه کار کنیم ؟

  • برای کاهش ورم صورت بعد از عمل بینی باید از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • هنگام استراحت سر را بالاتر از قفسه سینه قرار دهید.
  • از انجام فعالیت های سنگین  خودداری نمایید.
  • چسب زدن صحیح نوک بینی.
  • از خم کردن سر خودداری نمایید
  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری نمایید.

برای کاهش ورم بینی چه بخوریم ؟

  • مصرف سدیم را در رژیم غذایی خود به حداقل برسانید.
  • مایعات و آبمیوه های طبیعی از قبیل آناناس بنوشید.
  • از خوردن غذاهایی که احتیاج به جویدن طولانی مدت دارند خودداری نمایید.
  • از خوردن مشروبات الکلی و سیگار کشیدن خودداری نمایید.

مزیت چسب زدن بعد از جراحی چیست ؟

بعد از اینکه اسپلینت بینی برداشته می شود بینی متورم است و برای کاهش تورم بینی چسب زده می شود. فشاری که چسب روی بینی ایجاد می کند تورم ناشی از تجمع مایعات در بافت های بینی را کاهش می دهد. مزیت دیگر این است که تحت فشار بودن بینی توسط چسب باعث ترمیم و بازسازی بافت ها با تحریک کلاژن سازی در اطراف نواحی بخیه ها خواهد شد.

با توجه به نازک یا ضخیم بودن پوست ، مدت زمان استفاده از چسب از یک ماه تا سه ماه متغیر می باشد. معمولا به بیمارانی که دارای پوست نازک و شفاف هستند توصیه می گردد حداقل تا یک ماه بر روی بینی خود چسب بزنند و افرادی که از پوستی ضخیم تر و چرب تر برخوردار هستند این کار را تا ۲ الی ۳ ماه ادامه دهند. البته افرادی که دارای پوستی حساس هستند و نمی توانند از چسب بینی برای کاهش ورم بعد از جراحی بینی استفاده کنند ، بهتر است از انجام این کار خودداری کنند تا مشکل خارش و التهاب پوست برطرف شود.

شایان به ذکر است که در هفته ابتدایی بعد از درمان ، چسب زدن هم بر روی فرم دهی بینی تاثیر می گذارد و هم بر روی ورم آن ، اما از هفته دوم به بعد تنها بر روی تورم تاثیر می گذارد. به عبارت دیگر اگر دوست دارید ورم دماغتان هر چه سریع تر از بین رود ، می توانید از هفته دوم به بعد باز هم چسب بزنید. بهتر است بدانید اگر این کار را انجام ندهید نیز اتفاق خاصی رخ نمی دهد. البته یکی از دلایل چسب زدن بینی نوعی اعلام هشدار برای اطرافیان نیز می باشد. در واقع به اطرافیان هشدار خواهید داد که بینی شما به تازگی عمل شده و آن ها در زمان رو یا رویی با شما باید مراقب باشند.

ورم صورت بعد از عمل بینی چقدر طول میکشد ؟

۶۰ الی ۷۰ درصد ورم بینی بعد از گذشت یک الی دو ماه از بین خواهد رفت. بعد از گذشت یک سال نیز حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد ورم بینی بعد از جراحی از بین می رود. از ۲ تا ۵ سال بعد از عمل زیبایی بینی ، ورم به طور کامل برطرف می شود و شما عزیزان می توانید از نتیجه نهایی آن لذت ببرید.

بهترین قرص کاهش ورم بینی

یکی از خواسته های بیماران عزیز این است که قرصی را به آن ها معرفی کنیم که باعث کاهش ورم بینی بعد از جراحی شود. قرص های کاهش دهنده تورم بعد از جراحی بینی بسیاری در بازار عرضه شده است که افراد می توانند بر اساس نظر پزشکشان آن ها را از داروخانه ها تهیه کرده و استفاده نمایند. اما لازم است بدانید که تمامی قرص های موجود در بازار تاثیر گذار نبوده و نباید تنها به آن اکتفا نمود. توصیه می شود در صورت تهیه این نوع قرص ها از قرص هایی که حاوی کورتن هستند استفاده نکنید ، چرا در کنار تاثیر فوق العادی که بر کاهش ورم بینی دارد می تواند برای سلامت بدن نیز مضر باشد و به بدن آسیب های شدیدی را وارد کند. اما قرص هایی هستند که با استفاده از آن ها هم می توانید سلامتی خود را حفظ کنید و هم می توانید از شر ورم بینی و صورتتان خلاص شوید. بیماران می توانند برای تهیه این نوع قرص ها با پزشک خود مشورت نموده و از او راهنمایی بخواهند. برخی از قرص های کاهش ورم بینی به دلیل کاهش سریع ورم می توانند باعث عدم تقارن در بینی شوند و این تنها به دلیل نداشتن یک پارچگی و عدم یکنواختی در کاهش ورم به وجود می آید. از همین رو بهتر است از پزشک درخواست کمک داشته باشید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

0 0 رای ها
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها