چسب زدن بینی

چسب زدن بینی بعد از جراحی یکی از مراقبت های است که حتما باید بعد از برداشتن اسپلینت بینی به مدت یک ماه یا حتی بیشتر بعد از جراحی بینی انجام داد که تاثیر به سزایی در دستیابی به بهترین نتیجه از جراحی بینی و سرعت بخشیدن به فرآیند بهبود کاهش تورم ناشی از عمل بینی دارد. با ما در این مقاله از سایت دکتر شهریار یحیوی بهترین جراح بینی تهران همراه باشید تا اطلاعات درستی در این خصوص به دست آورید و آموزش های لازم را در این خصوص ببینید. در ادامه فیلم آموزش چسب زدن بینی توسط دکتر یحیوی را قرار داده ایم تا شما عزیزان بتوانید همزمان فیلم را مشاهده کرده و بر روی بینی خود چسب بچسبانید.

 

چسب زدن به بینی - دکتر یحیوی

 

مزایای چسب زدن بینی

بهتر فرم گرفتن بینی و ایجاد تسریع در روند کاهش ورم بینی ، از مزیت های زدن چسب بینی به شمار می روند. همچنین می توان چسب بینی را نوعی هشدار و زنگ خطر تلقی نمود، افراد با دیدن چسب بر روی بینی شما، متوجه می شوند که بینی تان را عمل کرده اید در نتیجه از انجام شوخی و فعالیت هایی که موجب آسیب رساندن به بینی تان خواهد شد، خودداری می کنند.

مدت زمان لازم برای زدن چسب بر روی بینی

در دو هفته اول بعد از جراحی زیبایی بینی که چسب زدن برم فرم گیری بینی تاثیر دارد، فرد می بایست حتماً از چسب بینی استفاده نماید. چنانچه فرد تمایلی به فروکش کردن سریع ورم بینی خود نداشته باشد، می تواند پس از گذشت دو هفته، دیگر به بینی خود چسب نزده یا شب ها به بینی چسب زده و روزها آن را از روی بینی خود بردارد. همچنین اگر افراد بعد از گذشت دو ماه و پس از بازکردن چسب از روی بینی خود متوجه شدند که هنوز بینی شان ورم دارد می توانند دوباره از چسب بینی استفاده نمایند.

نحوه چسب زدن بینی بینی گوشتی و استخوانی

طریقه چسب زدن بینی گوشتی و استخوانی به یک صورت بوده و نحوه چسب زدن دماغ توسط خود بیمار ، به او آموزش داده خواهد شد. چنانچه چسب به طرز درست و صحیح زده نشود ممکن است عوارضی همچون افتادن چین بر روی بینی در بینی افراد ایجاد کند، بنابراین بهتر است در دفعات نخست، چسب زدن توسط بهترین جراح بینی تهران یا کادر درمانی او صورت گیرد.

مراحل چسب زدن بر روی بینی

  • در ابتدا بیمار می بایست صورت و بینی خود را با آب و صابون به آرامی شسته و با یک پارچه نرم و تمیز آن را خشک نماید.
  • در مرحله دوم باید یک قطعه ۱۲ سانتی از چسب کاغذی را جدا کرده و به صورت  U شکل در زیر بینی خود بچسباند.
  • در مرحله بعدی فرد باید از چسب کاغذی ۳ قطعه ۵ سانتی جدا کرده و به شکلی که لبه های آن ها یکدیگر را بپوشانند از بالا به پایین بر روی بینی بچسباند.
  • در مرحله پایانی اضافه های چسب، می بایست به وسیله قیچی چیده شوند.

 

چسب زدن بینی

 

طولانی چسب زدن به بینی باعث بروز چه اتفاقی می شود؟

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن بیماران را به خود درگیر کند این است که اگر برای مدت زمان بیشتری از چسب بینی استفاده کنند چه اتفاقی می افتد ؟ طولانی مدت چسب زدن بینی بد است یا خیر؟ این سوال معمولا برای افرادی به وجود می آید که نسبت به استفاده از چسب بینی حساس هستند و بر این باور هستند که استفاده از چسب بینی تنها روش کاهش تورم است. در حالی که این چنین نیست و شما می توانید با استفاده از سایر روش های کمکی به کاهش تورم بینی خود کمک کنید. اما در کنار این موارد باید به این مورد نیز اشاره کنیم که مدت زمان استفاده از چسب در هر فرد مختلف بوده و با توجه به نوع بینی او و همچنین روشی که پزشک برای انجام جراحی انتخاب کرده است و از همه مهم تر تشخیص پزشک بستگی دارد. معمولا مدت زمان لازم برای انجام این کار توسط پزشک تعیین می شود و اگر تشخیص پزشک بر این است که بیمار برای زمان بیشتری از چسب استفاده کند مشکل ساز نمی باشد. اما به طور کل پزشکان استفاده از چسب را برای حدود یک الی سه ماه توصیه می کنند. پس چسب زدن زیاد بینی تاثیر چندانی بر روی نتیجه جراحی ، فرم آن یا حتی کاهش تورم ندارد. تنها مهم است که نحوه چسب زدن به بینی درست و به گونه ای که پزشک آموزش داده است باشد. از همین رو توصیه می شود در صورتی که مرحله ای از چسب زدن بر روی بینی را فراموش کرده اید یا برای انجام آن مشکلی دارید بهتر است ویدیوهای آموزشی پزشک خود را مشاهده کنید. ما در ادامه فیلم نحوه چسب زدن بینی توسط دکتر یحیوی را قرار داده ایم که شما عزیزان می توانید از آن استفاده کنید.

نحوه برداشتن چسب بینی

برداشتن چسب بینی باید با دقت و حذف هرچه کمتر تراکم محیط اطراف چسب انجام شود تا زخم و تحریک پوست کاهش یابد. برداشتن چسب از روی بینی شاید کار ساده ای به نظر آید اما از پروسه چسب زدن به بینی حساس تر و پر اهمیت تر می باشد. در ادامه توضیح داده شده است چگونه می ‌توانید چسب بینی را به طور صحیح بردارید:

  • آماده سازی:

برای برداشتن چسب زده شده بر روی بینی بهتر است ابتدا دستان خود را با آب و صابون بشویید تا از هر گونه چربی و آلودگی پاک شوند. اگر چسب بینی به همراه بخشی از پوست بینی شما بلند شده باشد، بهتر است از گاز و باند برای تمیز کردن محل زخم استفاده کنید.

  • استفاده از حلال:

برخی از افراد از حلال‌ها مانند روغن مواد غذایی ، روغن بچه و یا الکل برای رقیق کردن چسب استفاده می‌ کنند. این مواد می ‌توانند کمک کنند تا چسب آسان ‌تر از روی پوست جدا شود.

  • برداشت به آرامی:

به آرامی و با دقت یک سر سمت چسب را از روی پوست بردارید و آن را به آرامی بلغزانید. بهتر است از دستتان برای نگه داشتن پوست و جدا کردن چسب به آرامی استفاده کنید. به هیچ عنوان فشاری ایجاد نکنید و چسب را به سرعت از روی بینی خود برندارید تا کشیدن آن باعث تحریک پوست نشود.

  • استفاده از حرارت:

در بعضی موارد ، استفاده از حرارت نیز می ‌تواند به برداشتن آسان ‌تر چسب کمک کند. از دستگاه گرمایی یا حتی یک حوله گرم برای گرم کردن چسب و سپس برداشتن آن استفاده کنید.

  • پاکسازی پوست:

پس از برداشت چسب، پوست را با آب و صابون تمیز کنید. از الکل یا حلال مناسبی برای پاکسازی باقی ‌مانده چسب استفاده کنید.

نکته: اگر در هنگام برداشتن چسب هر گونه سوزش یا درد احساس کردید یا اگر چسب دچار خونریزی کرد، بهتر است به پزشک یا پزشک متخصص مراجعه کنید.

اشتباه زدن چسب بینی چه مشکلی به وجود می آورد؟

بسیاری از افراد بر این باور هستند که چسب بینی را هر طور که بچسبانند می تواند نتیجه مطلوبی را به همراه داشته باشد ، در حالی که این چنین نیست و اگر شما اشتباه چسب بزنید ممکن است با مشکلات جدی و ناگواری رو به رو شوید. این مشکلات می توانند شامل تغییر فرم بینی ، افزایش تورم ، ایجاد چین و چروک آسیب به پوست و عدم بهبود کامل می باشند که باعث می شود شما نیاز به جراحی ترمیمی بینی پیدا کنید یا دوره بهبودی طولانی و سختی را تجربه کنید.

مزیت چسب زدن بینی فقط شب ها

چسب زدن بینی تنها در شب پس از جراحی دارای مزایایی است که می تواند به بهبود راحت تر و سریع تر شما کمک کند. این مزایا عبارت اند از :

  • کاهش ورم در طول شب : شب ها بدن به طور کامل در استراحت است و تمایل بیشتری به تجمع مایعات در نواحی مختلف بدن دارد. چسب زدن بینی فقط شب ها کمک می کند تا از تجمع مایعات در ناحیه بینی جلوگیری شود و ورم کاهش یابد.
  • راحتی در طول روز : چسب زدن بینی در طول روز ممکن است برای برخی از افراد کمی ناراحت کنند به نظر برسد به خصوص در محیط های کاری و اجتماعی. با زدن چسب فقط در شب ها ، در طول روز شما احساس راحتی بیشتری خواهید داشت که می تونید بدون نگرانی از ظاهر خود به فعالیت های روزمره تان بپردازید.
  • پیشگیری از آسیب در طول شب : در خواب ممکن است به طور ناخودآگاه به بینی فشار وارد شود با چسب زدن می توانید از این موضوع جلوگیری کنید.
  • پوست تنفس بهتری دارد : با چسب زدن بینی فقط در شب ، پوست در طول روز فرصت دارد تا به درستی نفس بکشد و از تحریک و ایجاد حساسیت جلوگیری شود.
  • مدیریت بهتر زمان : چسب زدن تنها در زمان خواب و شب ها به شما این امکان را می دهد تا زمان خود را بهتر مدیریت کنید زیرا نیاز کمتری به مراقبت های مکرر یا تغییر چسب در طول روز خواهید داشت.

 

نظرات

0 0 رای ها
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها