مراقبت‌ های بعد از جراحی بوکال فت

مراقبت‌ های بعد از جراحی بوکال فت ، یا همان جراحی برداشتن چربی لپ ، نقش بسیار مهمی در فرایند بهبود و بهبودی بیمار ایفا می ‌کند. این مراقبت ‌ها از جمله عوامل اساسی است که تاثیر مستقیمی بر سرعت و کیفیت بازگشت به عملکرد و زندگی روزمره بیمار دارد. از این رو ، اهمیت رعایت مراقبت ‌های پس از جراحی بوکال فت از جانب هم برای پزشک و هم بیمار بسیار حائز اهمیت است.

این مقاله به شیوه ‌های صحیح مراقبت پس از جراحی بوکال فت که شامل نکاتی مانند مراقبت از زخم ، استفاده از دارو ها ، تغذیه مناسب و توصیه ‌هایی برای کنترل درد و سایر عوارض می پردازد و به عزیزانی که عمل زیبایی بوکال فت را انجام داده اند در مسیر رسیدن به سلامتی کمک می کند. با رعایت این نکات بیماران بهترین نتیجه ممکن از جراحی خود را بدست آورده و بازگشت به سلامتی و فعالیت ‌های روزمره را با آرامش و اطمینان بیشتری تجربه خواهند کرد.

این نکات مراقبتی توسط دکتر شهریار یحیوی طی جلسات مشاوره قبل و پیش از خروج از بیمارستان بازگو میکنند.

مراقبت های بعد از جراحی بوکال فت

مراقبت‌ های بعد از جراحی بوکال فت

آیا بوکال فت نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد؟

پس از اجرای جراحی بوکال فت، بستگی به پیچیدگی عمل و وضعیت عمومی بیمار دارد که آیا نیاز به بستری شدن پس از عمل وجود دارد یا خیر. در برخی موارد، بیمار ممکن است بدون نیاز به بستری شدن ، همان روز عمل به خانه بازگردد، اما در موارد دیگر، ممکن است نیاز به یک مدت کوتاهی برای نظارت پس از عمل و مراقبت‌ های پس از عمل بوکال فت داشته باشد.

مراقبت های لازم از جای زخم و بخیه بعد از بوکال فت

پس از چند روز ، جای زخم و بخیه در دهان که به صورت برش ۱ سانتی متری در مجاور دندان عقل انجام شده است ، به‌ طور کامل بهبود می ‌یابد و هیچ اثری از آن باقی نمی ‌ماند. بخیه‌ ها نیز جذبی هستند، به این معنی که خود به خود درون بافت جذب می‌ شوند و نیازی به برداشتن آنها نیست. این ویژگی باعث می‌ شود که بیمار بعد از عمل ، نیازی به مراجعه مجدد به پزشک جراح نداشته باشد و بازگشت به روال زندگی روزمره خود را به سرعت تجربه کند.

مصرف غذاهای سبک و آبکی

در هفته اول پس از جراحی بوکال فت ، توجه به رژیم غذایی بسیار حائز اهمیت است. برای کاهش التهاب و تسریع بهبودی ، باید از غذا های سبک ، آبکی و نرم استفاده کنید. سوپ ‌ها ، پوره‌ ها ، اسموتی‌ ها و ماست از جمله گزینه ‌های مناسب هستند. این نوع غذاها نه تنها جویدن را آسان ‌تر می ‌کنند ، بلکه خطر عفونت و آسیب به نواحی جراحی شده را نیز کاهش می ‌دهند. علاوه بر این ، مصرف مایعات کافی برای جلوگیری از کم‌ آبی بدن ضروری است. با رعایت این نکات ، بهبودی سریع‌ تر و راحت ‌تری را تجربه خواهید کرد.

عدم لمس زخم ها و بخیه ها با زبان

در هفته اول بعد از جراحی بوکال فت ، علاوه بر رعایت رژیم غذایی مناسب و درست ، باید از لمس کردن محل زخم و همچنین بخیه ها با زبان خودداری کنید. لمس این نواحی می‌ تواند باعث تحریک و عفونت شده و فرآیند بهبودی را کند تر کند.

استفاده از کپسول سفالکسین ( آنتی بیوتیک )

بعد از جراحی تخلیه چربی لپ ، برای پیشگیری از عفونت ، مصرف کپسول سفالکسین (آنتی بیوتیک) توصیه می ‌شود. این دارو باید به مدت پنج روز و هر شش ساعت یک عدد ، یعنی در مجموع ۲۰ کپسول ، مصرف شود. سفالکسین با جلوگیری از رشد باکتری‌ ها به بهبود سریع ‌تر و جلوگیری از عفونت ‌های احتمالی کمک می ‌کند. مهم است که تمام دوزهای تجویز شده را به موقع و به طور کامل مصرف کنید تا از بازگشت عفونت جلوگیری شود. در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی یا واکنش نامطلوب ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

سایر نکات مراقبت‌ های بعد از جراحی بوکال فت

•  از کشیدن سیگار و سایر دخانیات تا زمانی که محل جراحی به طور کامل ترمیم نشده است و در دوره مراقبت های بعد از عمل بوکال فت قرار دارید ، خودداری کنید. این کار به فرآیند بهبودی کمک کرده و خطر عوارض را کاهش می ‌دهد.
  • تورم در گونه‌ ها و اطراف صورت بعد از جراحی ممکن است به مدت ۲ تا ۳ هفته ادامه یابد. این تورم طبیعی است و به تدریج برطرف خواهد شد.
  • استفاده از گن ‌های مخصوص صورت می‌ تواند پس از جراحی با مشورت پزشک مفید باشد. این گن‌ ها به بهبود فرآیند بهبودی کمک می ‌کنند.
  • تورم غیرقرینه در یک طرف صورت ، ناشی از تجمع خون ، پدیده‌ ای رایج است و به تدریج کاهش می ‌یابد.
  • نتایج نهایی عمل بوکال فت ممکن است تا چند هفته پس از جراحی مشخص نشود. لطفاً در این مدت صبور باشید و انتظار تغییرات تدریجی را داشته باشید.
  • در ۴۸ ساعت اول پس از جراحی ، از پایین آوردن سر و انجام فعالیت ‌های سنگین پرهیز کنید. این اقدامات می ‌تواند به روند بهبودی آسیب برساند.
  • پس از جراحی ، روزی دو الی سه مرتبه دهان خود را با دهانشویه شستشو دهید.

جستجو کنید

آخرین مقالات